TOKO

Tottelevaisuuskokeen eli tokon tavoitteena on opettaa koiralle miellyttävää ja hallittua käyttäytymistä sekä koiran ohjaajalle oikeaa ja asiallista koiran käsittelytaitoa. Tottelevaisuuskoulutus kehittää oikein tehtynä omistajan ja koiran välistä hyvää suhdetta ja tarjoaa palkitsevan harrastuksen molemmille. Tottelevaisuutta voi harrastaa ilman kilpailullisia tavoitteita, sillä perustottelevainen koira on mukava kotikoira ja lemmikki. Perustottelevaisuuskoulutus luo myös pohjan muiden lajien harrastamiselle.

Tottelevaisuuskokeessa tuomari arvioi koiralle opetettujen liikkeiden hallintaa sekä koiran ja ohjaajan välistä yhteistyötä. Lajissa on neljä luokkaa: alokas-, avoin-, voittaja- ja erikoisvoittajaluokka. Vuoden 2016 alusta myös toko siirtyi palveluskoiraliiton alaisuuteen, lisätietoja Suomen Palveluskoiraliiton sivuilta.

Monilla paikkakunnilla toimii aktiivisia harrastusryhmiä ja kaupallisia kouluttajia, joihin kannattaa yhteyttä, jos haluaa aloittaa lajin harrastamisen.