Etelä-Suomen pentukummit

Janika Hiltunen, Järvenpää

Olen aktiivinen koiraharrastaja Järvenpäästä. Sekä työ- että vapaa-aikani kuluu pitkälti koiraharrastusten parissa. Olen ammatiltani eläintenkouluttaja ja työkseni vedän kursseja koirakoululla. Koiria on ollut perheessä aina, tällä hetkellä laumaani kuuluu reilu 4-vuotias amstaffiuros Domi ja puolivuotias nuorukainen Stella, sekä muutama nuori narttu asuu sijoituksessa. Koirien kanssa käydään näyttelyissä ja treenataan rallytokoa sekä omaksi iloksi hajutyöskentelyä. Minun puoleeni voi kääntyä missä tahansa mieltä askarruttavassa asiassa, autan mielelläni pentua harkitsevia tai pennun kanssa elämää aloittelevia eteen tulevissa kysymyksissä.

Yhteystiedot: janika.hiltunen@hotmail.com, puh. 040 846 2621

Elli Riihinen, Nokia

Olen asunut koko ikäni koirien kanssa ja niiden kanssa on tullut touhuttua vaikka ja mitä. Ensimmäinen amstaffini tuli minulle 2013. Amstaffin kanssa ollan tutustuttu moniin eri harrastuksiin. Kisaamme Rally-tokossa, Tokossa ja Mejässä, yksi tulos löytyy myös taakanvedosta. Näiden lisäksi harrastamme vielä FH-jälkeä ja omaksi iloksi ollaan käyty agilityn möllikisoissa. Näyttelykehissä, missä meitä ei enää niin usein näe, käymme joskus ihan omaksi iloksi pyörähtämässä ja koirani toimii myös haavakkosorkkaeläinten hakutilanteissa.

Tällä hetkellä laumaani kuuluu amstaffin lisäksi itäsiperianlaikanarttu 1v ja austalianpaimenkoirauros 1,5V. Itäsiperianlaika on oma kasvattini, ja sen kanssa harrastetaan metsästystä ja toivottavasti mejääkin tulevaisuudessa. Itse olen suorittanut koetoimitsijakurssit palveluskoirakokeiden ja Rally-Tokon osalta, kasvattajakurssi on suoritettu ja kennelnimikin on. Olen myös arkitottelevaisuuskoulutusohjaaja ja hirvenhaukkutuomariharjoittelija.

Yhteystiedot: elli.kiiski@gmail.com, puh. 0400 405 611

Mira Aalto, Vantaa

Olen Vantaan Leinelässä asustava eläimistä iloa ja voimaa saava koiraihminen.

Vuonna 2016 koirakuume alkoi vahvasti nostamaan päätään ja aloin miettimään millaista koiraa olin vailla. Kriteereiksi nousivat keskikokoisuus, turkin helppo hoitoisuus, itsenäinen ja monipuolinen harrastuskoira. V. 2017 ensimmäinen amstaffinarttu muutti perheeseen ja päivääkään en rotuvalintaa ole katunut!

Tämä koira on aina kiinnostunut osallistumaan ja tekemään yhteistyötä kanssani. Olemme harrastaneet agilitystä rallytokoon sekä noseworkista taakanvetoon. Ristisiteen vaurioituminen muutti aktivoimislajeja ja tällä hetkellä kuulumme Vantaan palveluskoirayhdistyksen raunioryhmään.

Vuonna 2022 meille muutti amstaffiurospentu nartun seuraksi ja erottamattomat ystävykset heistä on alkukankeuden jälkeen kasvanut.

Uros on luonteeltaan reaktiivisempi ja tarvitsee paljon tukea uusien asioiden kohtaamiseen. Tämän koiran kanssa arkisten asioiden aktiivinen harjoittelu on pääpainona, mutta fyysiseen harjoitteluun käymme uimassa ja aloittelemme taakanvetoharjoituksia.

Perheeseemme kuuluu myös seniori-ikäinen mäyräkoira, akvaario ja käärme.

Itse en ole kovin kunnianhimoinen ja siksi emme harrasta tavoitteellisesti mitään lajia. Tärkeänä pidän koiran monipuolista aktivointia sekä ihmisen ja koiran välisen yhteistyön vahvistamista positiivisella asenteella.

Tuen ja ohjaan mielelläni oman kokemukseni pohjalta amstaffipennun kanssa toimimiseen heräävissä kysymyksissä.

Yhteystiedot: mira.aalto5@gmail.com