Mistä hankkia amstaffipentu?

Onneksi olkoon, olet mitä ilmeisimmin tehnyt oivan rotuvalinnan, jos et ole etsimässä helppoa ja vaivatonta ulkoilukaveria koirapuistoiluun. Jos haet isomman luokan terrieriä, joka tekee kaiken 100 lasissa, olet päätymässä oikeaan ratkaisuun.

Parhaimmillaan saat amstaffista reiluksi kymmeneksi vuodeksi kaverin rinnallesi. Pennun hankinnassa ei kannata hätiköidä vaan lukea tämä kirjoitus, ja miettiä vielä ainakin kertaalleen, onko rotu-/pentu-/kasvattajavalinta sinulle oikea. Amstaffiyhdistys ja jäsenkasvattajat toivovat, että amstaffia haluavilla olisi paras mahdollisuus saada oikeanlainen amstaffi: Iloisen ja rohkean luonteen omaava, perusterve ilman suuria eläinlääkärikuluja ja vieläpä jopa ulkomuodoltaankin amstaffiksi tunnistettava. Eli ihan ne perinteiset peruskoiran ominaisuudet, vai mitä? Siksi onkin nyt hyvä perehtyä siihen, miksi kannattaa olla kiinnostunut rekisteröintimääräyksistä ja terveystutkimuksista.

Puhdasrotuinen amstaffi

Amerikanstaffordshirenterrierin pennun tulee olla rekisteröity ja tunnistusmerkitty. Jos pentua ei ole rekisteröity, et voi olla silloin varma onko se edes amstaffi. Rekisteröinnin puuttumisen syynä voi olla esim. että vanhemmat eivät ole terveystarkastettuja tai rekisteröityjä, tai kasvattajalla itsellään on Suomen Kennelliiton asettama rekisteröintikielto.

Pennun vanhempien tulee täyttää vähintään PEVISA-terveystutkimukset, joista tarkempaa tietoa täällä. Useat kasvattajat tekevät vielä laajempia terveystarkastuksia jalostukseen käytettäville koirille; esim. selkäkuvaukset, sydänkuuntelut ja -ultrat sekä polvitutkimukset.

Amstaffeilla on myös perinnöllistä pikkuaivojen rappeumasairautta eli ataksiaa. Taudin oireina ovat tasapainohäiriöt. Ensimmäiset oireet nähdään usein 3-5 vuoden iässä. Sairaus johtaa ennenaikaiseen kuolemaan. Ataksiaan on olemassa geenitesti, joten tarkista että mahdollisen pentusi vanhemmat ovat testattuja tai ovat geneettisesti terveitä; vain näin voit olla varma, ettei sinun koirasi sairastu ataksiaan.  Ataksiasairaista koirista näet videoita näistä linkeistä (HUOM! voi järkyttää herkimpiä):

Amstaffeilla on valitettavasti muitakin perinnöllisiä sairauksia, joista löydät tietoa täältä.

Amstaffeilla on Amstaffiyhdistyksen tekemä JTO eli jalostuksen tavoiteohjelma. Vaikka se voi vaikuttaa pitkäveteiseltä tekstiltä, siihen kannattaa tutustua, sillä se on kaiken kaikkiaan erittäin kattava tietopankki rodusta. LINKKI linkin JTO:n löydät etusivulta.

Toivottavasti et nyt pelästynyt ja kuvittele, että amstaffi rotuna on jotenkin erityisen sairas, sillä sitä se ei ole. Kaikilla koirilla esiintyy perinnöllisiä sairauksia. Amstaffiyhdistys ja jäsenkasvattajat haluavat, että amstaffi on ja pysyy perusterveenä rotuja, joten siksi koiria terveystutkitaan. Tutkimaton koira ei ole sama kuin terve koira!

Kasvattaja

Mistä sitten tunnistat hyvän ja vastuullisen kasvattajan? Hyvä ja kokenut kasvattaja osaa auttaa ja neuvoa sinua pennunhankinnassa. Hän kertoo sinulle rehellisesti koiriensa niin hyvistä kuin huonoista puolista.

Älä sorru ylisanoihin tai myyntipuheisiin.

Suomessa koirankauppa on kauppa- ja kuluttajasuojalain alaista, joten siksi myyjän = kasvattajan tulisikin kertoa sinulle kattavasti ja rehellisesti pentueen taustoista. Suomen Kennelliiton KoiraNetin jalostustietojärjestelmästä löydät itsekin kaiken virallisen tiedon, joten siihen kannattaa tutustua. Jalostustietojärjestelmän löydät tästä linkistä Kennelliiton sivuilla.

Pennun hinta ei saa olla tärkein kriteeri pentua hankittaessa. Kauppahinta on kuitenkin vain pieni osa siitä rahamäärästä, mitä koiraan vuosien saatossa menee. Varsinkin pentuvuosi on melkoinen rahareikä; pentu tulee rokottaa useampaan kertaan ja ennen jokaista rokotusta se tulee madottaa. Lisäksi pitää hankkia pannat, hihnat, ruoka- ja vesikupit, ruoat, lelut, luut, vakuutus ym. Suomessa rekisteröidyn pennun hinta pitää sisällään myös Suomen Kennelliiton rekisteritodistuksen. Kauppasopimus tulee tehdä kirjallisesti ja mieluiten Suomen Kennelliiton sopimuspohjaa käyttäen. Sopimuksen löydät täältä⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠.

Tutustu sopimuspohjiin huolella jo ennen pennun hankintaa. Kysy kasvattajalta, jos sopimuksessa on jotain, mitä et ymmärrä. Mihinkään sellaiseen paperiin ei kannata nimeään pistää, mistä ei tiedä mihin sitoutuu. Kirjallinen allekirjoitettu sopimus sitoo myyjää (= kasvattajaa) siinä tapauksessa, että jotain yllättävää sattuu. Tätä turvaa et välttämättä saa ulkomaisen myyjän kohdalla.

Kotimainen kasvattaja on mitä suurimmalla todennäköisyydellä kouluttautunut myös Kennelliiton kurssien myötä kasvattajan ”saappaisiin”, joten rodun tuntemuksen lisäksi löytyy myös uutta pennun hankkijaa hyödyttävää tietoa ja taitoa sekä mahdollisten ongelmien ilmetessä kykyä ja halua auttaa. Et siis ole yksin ongelmasi kanssa siinä vaiheessa. Kasvattaja mitä todennäköisimmin myös liittää sinut mukaan oman rotusi rotuyhdistykseen – myös jäsenjulkaisuistamme, Amstaffi-lehdestä, saa paljon tietoa, ja yhdistykseen kuulumalla saa osallistua erilaisiin koulutuksiin ja tapahtumiin samanhenkisten ja rodun tuntevien ihmisten kanssa.

Miksei sitten paperiton tai koiratrokarin tuonti?

Suomessa kaupitellaan erilaisilla netin myyntisivustoilla kaiken kirjavaa rekisteröimätöntä, joko Suomessa syntynyttä tai ulkomailta Suomeen jälleenmyyntiin kuljetettua ”amstaffin” pentua. Kauppahinta näillä voi olla jonkin satasen halvempi kuin vastuullisella kotimaisella kasvattajalla – valitettavasti tässä harvemmin tulee sittenkään loppupeleissä säästöä. Kysy tuojalta, onko hän kirjautunut kaupalliseksi maahantuojaksi Eviran rekisteriin, sekä hoitanut arvonlisäverovelvoitteensa. Kaupallisessa tuonnissa arvonlisävero on 24 %. Huomioi myös, että et saa koirallesi vakuutusta täydestä arvosta, jos se ei ole rekisteröity. Pentu on voinut kasvaa eläinsuojelullisesti arveluttavissa oloissa, emän/pennun ruokintaan, madotuksiin muuhun terveydenhuoltoon ei ehkä ole paneuduttu. Lisää tietoa osoitteesta www.halpakoira.fi.

Muista edelleen, että tutkimaton koira ei ole sama kuin terve koira! Myyntihetken jälkeen et välttämättä saa enää myyjään yhteyttä, hänellä on saattanut olla prepaid-liittymä, joka ei enää toimi. Huomioi, että jos myyjä on ulkomaalainen, niin Suomen kauppa- ja kuluttajasuojalaki ei ole sinun turvanasi. Useimmiten tällaisia lakeja ei edes myyjän kotimaasta löydy.

Ulkomailla ei myöskään ole niin kattavia rekisteröinti- ja terveystutkimusmääräyksiä kuin Suomessa. Ulkomailla on myös useita ns. epävirallisia kenneljärjestöjä, jotka eivät ole tunnustettuja FCI:n ( = kansainvälinen kennelliitto) tai Suomen Kennelliiton puolelta. Pahimmassa tapauksessa voi olla niinkin, että pentu on salakuljetettu Suomeen. Jos epäilet salakuljetusta, ota tarkkaan ylös myyjän ja myynnissä olevan pennun/pentujen tiedot ja ilmoita tullin vihjepuhelimeen (0800 1 4600).

Rescue-koirista ja kodinvaihtajista: ”Kiinnostavatko bull-rodut? Harkitsetko kodinvaihtajaa?”⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Pennun tai aikuisen koiran ostaminen ulkomaiselta kasvattajalta eli tuontikoiran hankinta

Jos kuitenkin päädyt tuomaan amstaffipentusi ulkomailta, ota ensin selvää sen hetkisistä maahantuontimääräyksistä! Maahantuontimääräykset löydät eviran sivuilta. Maahantuontimääräykset voivat muuttua aina kulloinkin voimassa olevan tartuntatautitilanteen mukaan. Jos määräyksiä ei noudateta, niin pentu saatetaan palauttaa lähtömaahan, tai pahimmassa tapauksessa jopa lopettaa!

Ikäviä, jopa kuolemaan johtavia tartuntatauteja ovat esim rabies (l. raivotauti, vesikauhu), penikkatauti ja erilaiset loisriskit.

Tuontikoiran hinta ei ole pelkkä kauppahinta. Varaudu maksamaan koiran terveystodistuksesta, rekisteritodistuksesta (export pedigree), rahdista, kuljetusvarusteista sekä ei-EU-maista 24 % arvonlisäveroa kauppahinnasta + rahtikuluista.

Tuontiamstaffiakin hankkiessasi sinun kannattaa olla yhteydessä Amstaffiyhdistykseen ja kysyä yhdistyksen toimihenkilöiltä neuvoja ja apua.

Kannattaa muistaa, että mitään sääntöjä, ohjeita ja neuvoja ei anneta kiusanteon tai kateuden vuoksi, vaan kaikkien meidän sekä lemmikkiemme hyvinvoinnin parhaaksi.

Amstaffi minulle! Kyllä kiitos!

Ota yhteyttä Amstaffiyhdistyksen pentuvälitykseen, yhteystiedot löydät täältä. Saat neuvoja ja apua amstaffin hankintaan.